Reizigers uit Huizen en Blaricum slechter af met busbaan

Reizigers uit Huizen en Blaricum slechter af met busbaan

HILVERSUM - De Provincie en de gemeente Hilversum hebben hun plan voor de HOV busbaan gebaseerd op gedateerde reistijdgegevens. Comité busbaan Nee heeft uitgezocht hoe het echt zit.

Comité Busbaan Nee heeft onderzocht wat het verschil is tussen de toekomstige situatie met de HOV-bus en de huidige situatie. We hebben de verschillen in reistijd en betrouwbaarheid op een rij gezet per reizigersgroep en per dagdeel.

Hier zijn de conclusies van het effect van nieuwe HOV-busbaan voor de reizigers:

Er is maar één groep en één tijd waarop de HOV-busbaan een grote toegevoegde waarde heeft: de reizigers die in de ochtendspits (van 7.00 tot 9.30) naar Hilversum Centraal reizen. De reistijd gaat dan van 39 minuten naar 26 minuten. Maar dat is maar een klein deel (30%) van de grote groep spitsreizigers.

Voor de grootste groep reizigers in de ochtendspits (70%), die naar Hilversum Arenapark/Sportpark reizen, is het een forse achteruitgang in frequentie. Men kan alleen nog maar met de 101 en 156. Deze bussen doen er even lang over als nu met de 320, maar ze rijden minder vaak dan de bussen nu. En met de 156 moet met extra overstappen. De bussen rijden samen 7 keer per uur t.o.v. de keuze uit 14 bussen per uur nu.

Voor de avondspits van Hilversum naar Huizen is het verschil ten opzichte van nu veel kleiner dan bij de ochtendspits, omdat de avondspits veel gespreider is en de huidige bussen al vrij goed door kunnen rijden: de reistijd voor de Centraal-reizigers gaat van 27 minuten nu naar 23 minuten straks, slechts 4 minuten tijdwinst. Voor de Utrecht- en Sportpark-reizigers is de reistijd vergelijkbaar met nu, maar kan men maar met 4 bussen per uur mee t.o.v. 10 bussen per uur nu. Een forse achteruitgang.

Overdag, is er een een paar minuten vooruitgang voor de Centraal-reizigers. Er zijn echter forse achteruitgangen voor de Utrecht- en Sportpark-reizigers: men is aangewezen op de 156 (extra overstap op Carpoolplaats) of moet reizen met de HOV-bus naar Centraal en moet daar overstappen: dat kost extra tijd en verlies van betrouwbaarheid.

's Avonds en in het weekend is er een kleine vooruitgang voor de Centraal-reizigers, maar zijn er forse achteruitgangen voor de Utrecht- en Sportpark-reizigers! 's Avonds en in het weekend rijden de bussen 101 en 156 niet en moet iedereen langer reizen met de HOV-bus naar Centraal en dan overstappen.

Het nieuwe ziekenhuis op het Zorgpark zal ook slechter bereikbaar zijn dan nu.

Lees het hele rapport op de website.

14-10-2013 Deel
Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl menu