Niet meer met de bus naar het ziekenhuis, door komst HOV-baan.
De heer Grevink van Tergooi-ziekenhuizen lichtte onlangs toe, dat er elk jaar 400.000 bezoekers naar de vestiging in Hilversum komen. Bereikbaarheid per bus is van groot belang. Hij pleitte voor een busknooppunt voor de ingang van het nieuwe ziekenhuis. Het omgekeerde lijkt te gaan gebeuren: er stopt straks haast geen bus meer voor de deur! Buiten de spits, ’s avonds en in het weekend kan men niet meer met de bus naar het ziekenhuis. De regio negeert dit en duwt de HOV door.
Buiten de spits, ‘s avonds en in het weekend niet meer met de bus naar het ziekenhuis!
Op dit moment rijdt Stadsbus 3 de hele week door elk half uur van Station Hilversum naar het ziekenhuis in Hilversum. Hij stopt daar voor de deur. Prima geregeld. Alles gaat echter op de schop. De HOV-bus 320 rijdt straks over de nieuwe busbaan en zal niet stoppen bij de ingang van het ziekenhuis, maar een kwartier lopen daar vandaan, bij de spoorlijn. Het ziekenhuis heeft toegezegd een een aparte weg aan te leggen, zodat buslijnen 101 en 156 de afslag naar het ziekenhuis kunnen nemen en voor de deur kunnen stoppen. Spitslijn 101 komt uit Huizen en rijdt alleen door de week, in de spits. Vorige week kwam het nieuws dat buslijn 156, die uit Almere komt, afgeschaft wordt. Almere moet bezuinigen en ziet er geen brood meer in.
Waar de provincie eerder nog opschreef dat Almere plannen had om de frequentie van lijn 156 te verhogen, waarmee de bereikbaarheid van het ziekenhuis, Arenapark en Hilversum Sportpark geborgd zou worden, wordt deze buslijn nu afgeschaft.
Als de HOV-bus straks over de nieuwe busbaan gaat rijden, wordt ook stadsbus 3 afgeschaft, is het plan.
Alleen spitsbus 101 zal nog de afslag naar het ziekenhuis nemen. Buiten de spits, ’s avonds en in het weekend zal er geen enkele bus meer stoppen voor de ingang van het ziekenhuis!
Reizigers de dupe
Hart voor Hilversum schreef in 2013 al een uitgebreid rapport over de HOV-busbaan: “HOV in het Gooi: reizigers van Huizen en Blaricum de dupe van HOV-busbaan”. Wij hebben aldoor tegen de HOV-busbaan gestemd en zullen dat blijven doen. De achteruitgang voor de reizigers, de geldverspilling van 118 miljoen euro en de aantasting van de natuur bij Anna’s Hoeve zijn voor ons belangrijke argumenten.
Zo niet voor andere partijen. De SP en het CDA in Hilversum hebben stemmen getrokken met hun standpunt tegen deze HOV-busbaan. Ze leverden die mening in voor een plek in de coalitie en maakten het mogelijk dat het HOV-project toch doorging. Recent heeft het CDA zelfs ingestemd met het afsluiten van een groot deel van Anna’s Hoeve voor wandelaars. Alles voor de dure, onnodige busbaan.
In de regio doen SP en CDA in Hilversum nu mee aan het onder druk zetten van het college in Huizen. Waren Groenlinks, D66 en CDA in Huizen eerst nog bondgenoten in de strijd, nu helpt men de duimschroeven aan te draaien. Huizen moet en zal slikken, vindt men.
Economisch belang genegeerd?
In de spits stapt 70% van de reizigers uit Huizen uit bij Hilversum Sportpark om op de trein naar Utrecht te stappen. Een deel forenst naar het Arenapark. Ook veel leerlingen maken van de huidige directe route naar het ROC bij Sportpark gebruik. Voor al deze mensen is het afschaffen van lijn 156 en de komst van de HOV-busbaan, waardoor lijn 320 niet meer stopt bij Sportpark, een klap.
Hoe lang gaat de regio nog door met een busbaan die reizigers, zorg en economie schaadt? De aanbesteding is nog niet gegund, dus het project kan nog afgeblazen worden. Is dit dan het moment dat de gemeenten uit de regio gezamenlijk tegen de provincie zeggen, dat de HOV-busbaan niet meer gewenst is?
Fractie Hart voor Hilversum
29-09-2015 Deel